V dnešnej dobe, keď tradičné formy sporenia už nedokážu držať krok s infláciou, sa čoraz viac ľudí obracia k investovaniu ako spôsobu zhodnotenia svojich úspor. Avšak svet investícií môže byť neprehľadný a plný pascí. Nielen na túto tému sme sa zhovárali s Michalom Kasanom, Wealth Management Directorom investičnej skupiny WOOD & Company.
Michal Kasana
|
Ako pristupuje WOOD & Company k investíciám klientov?
Vo WOOD & Company sa zameriavame na dlhodobú starostlivosť o kvalifikovaných investorov - klientov s väčším finančným majetkom a relevantnými odbornými znalosťami. Pre každého vytvárame individuálne investičné riešenie podľa jeho potrieb a cieľov. Náš prístup je autentický - sami aktívne investujeme do produktov, ktoré ponúkame, čím zdieľame zisky aj riziká.
Naši klienti dlhodobo dosahujú zaujímavé zhodnotenie. Napríklad, naše realitné fondy WOOD & Company Office podfond a WOOD & Company Retail podfond priniesli od založenia zhodnotenie 10,70 % p. a., respektíve 14,65 % p. a..
Ponúkame exkluzívne investičné príležitosti, ku ktorým sa bežný investor nedostane, ako napríklad AUP Bratislava podfond postavený na jednom aktíve, nákupnom centre Aupark. Rovnako ide aj o investície do logistiky, blockchain technológií či obnoviteľnej energie. Poskytujeme tiež komplexné poradenstvo, pravidelné reporty a osobný prístup wealth manažéra.
Prečo je dôležité vybrať si skúseného poradcu a na čo by sme mali pri výbere dbať?
Skúsený poradca vám pomôže zorientovať sa v širokom spektre investičných možností a vybrať tie najvhodnejšie pre vašu situáciu, čo znamená, že vás musí navnímať v širšom kontexte. Dôvera je veľmi dôležitá. Pri výbere poradcu odporúčam preveriť si jeho vzdelanie, skúsenosti na investičnom trhu a osobnú integritu. Takýto odborník by mal byť dlhodobým partnerom klienta a konať v jeho najlepšom záujme.
Nezabudnite, že vás poradca musí podrobne oboznámiť s ponúkaným investičným produktom vrátane rizík. Nebojte sa pýtať na licencie či referencie. Všímajte si aj to, ako dlho pôsobí spoločnosť, ktorú reprezentuje, na finančnom trhu. Čím dlhšie, tým viac kríz prežila a má bohatšie skúsenosti.
Hovoríte, že je dôležité dobre poznať klienta. Prečo?
Je to kľúčové pre vytvorenie optimálneho investičného riešenia. Potrebujeme vedieť, či ide o klienta s už ukončeným biznisom alebo o stále aktívneho podnikateľa s pravidelným príjmom. Ideálne je vytvoriť súpis majetku, od ktorého by sa mala nastaviť stratégia.
Zaujíma nás štruktúra aktív a pasív, daňová situácia, plány ohľadom nástupníctva či prípadného prenosu majetku. Dôležité je aj "nacítiť" rodinné zázemie klienta. Všetky tieto informácie nám umožňujú ponúknuť riešenia, ktoré skutočne naplnia jeho očakávania. To je podstata individuálneho a osobného prístupu.
V posledných rokoch sa čoraz viac ľudí zaujíma o investovanie. Čo by ste im poradili?
Predovšetkým by som odporučil k investícii pristupovať zodpovedne. Ide o peniaze, ktoré chceme zhodnotiť, nie stratiť. Je dôležité si ujasniť, aké riziko sme ochotní podstúpiť, na ako dlho chceme investovať a do akých tried aktív. Treba zvážiť aj naše predchádzajúce skúsenosti s investovaním. Potom si ideálne spolu so skúseným investičným poradcom vybrať spoľahlivú spoločnosť a kvalitné produkty.
Nesmieme zabúdať ani na základný investičný trojuholník: riziko, likvidita a výnos. Tieto faktory sú vo vzájomnom vzťahu. Ak túžime po vysokom výnose, musíme rátať s vyšším rizikom a stále výsledok nemusí byť vždy podľa našich predstáv.
Zažili sme viacero trhových výkyvov. Ako by mali investori reagovať v krízových situáciách?
V čase krízy odporúčame klientom nepanikáriť a konzultovať svoje rozhodnutia s poradcom. Dobrý wealth manažér by mal klienta dostať do komfortnej zóny a pomôcť mu "krotiť vášne". Niekedy je dokonca potrebné klienta od unáhleného investovania odradiť.
Kľúčové je dodržať plánovaný investičný horizont a netlačiť na pílu. Samozrejme, vždy sledujeme, aká časť portfólia sa ocitla pod trhovým tlakom a posudzujeme, či je potrebná optimalizácia. Zasahovať pri každom záchveve trhu do niečoho, čo dlhodobo funguje, považujem za nerozumné. Napríklad, kto zainvestoval v roku 2020, či už do našich office, retail, blockchain alebo akciových produktov a napriek mnohým turbulenciám nespanikáril, má dnes v rámci takmer všetkých tried aktív, veľmi pekné zhodnotenie.