Rozhovor s Marošom Ďuríkom, Wealth Management Directorom vo WOOD & Company
Investičný expert s viac ako 25-ročnými skúsenosťami v oblasti správy majetku, Maroš Ďurík, zastáva vo WOOD & Company pozíciu Wealth Management Directora. Jeho unikátny prístup spočíva v hĺbkovej analýze potrieb klienta a individuálnom prístupe k tvorbe portfólií. V rozhovore odhaľuje, prečo štandardizované riešenia nestačia a ako individuálny prístup vedie k nadpriemerným výsledkom.
V rozhovore sa dozviete:
- Ako vyzerá skutočný wealth management v praxi a prečo je dôležité poznať kontext peňazí klienta
- Prečo sa o portfólio treba starať "ako o anglický trávnik"
- Čím sa líši správa majetku vo WOOD & Company od bežného finančného poradenstva
- Ako funguje v realite filozofia "Investujeme do toho, čomu veríme"
Často spomínate, že wealth management nie je len o nákupe produktov. Ako by ste vysvetlili podstatu tejto služby niekomu, kto sa s ňou stretáva prvýkrát?
Wealth management je komplexná služba, ktorá začína dokonalým poznaním klienta a jeho životnej situácie. Aby som sa mohol kvalitne postarať o peniaze klienta, potrebujem rozumieť, na čo budú slúžiť, aké iné investície už má, jeho daňový status, či dokonca mať prehľad o celej rodine. To všetko vplýva na optimálne nastavenie portfólia.
Je to ako s oblekom na mieru, kde si môžete zobrať veľkosť XL a plus-mínus to sadne, alebo si dať ušiť oblek, ktorý je presne šitý na mieru od profi krajčíra. Pri správe majetku je to podobné. Čím viac informácií mám, tým lepšie viem vymodelovať portfólio, ktoré presne zodpovedá klientovým potrebám a cieľom. Ten oblek potom vyzerá úplne inak a sú v ňom inak zapracované detaily.
Vaša profesionálna cesta k wealth managementu trvala dlhý čas. Čo vás presvedčilo o dôležitosti personalizovaného prístupu?
Začínal som predajom podielových fondov, kde bol priestor na individualizáciu minimálny. Bolo to v podstate "one size fits all", v štýle, tu máš fond, ber alebo nechaj tak. Postupne som sa začal venovať vývoju produktov a fascinovalo ma, ako nastaviť portfólio tak, aby presne zodpovedalo potrebám konkrétneho klienta. Uvedomil som si, že vždy existuje lepšie riešenie než štandardizovaný produkt.
A to?
Dnes aplikujem na klientske portfóliá rovnaké prístupy, ktoré používam pri správe vlastných peňazí. Ak sa niečo osvedčí mne, prenášam to ďalej. A rovnako to funguje aj vo WOOD & Company, kde produkty, ktoré sami otestujeme a ktorým veríme, dostávame do portfólií klientov. To je aj podstatou našej filozofie "Investujeme do toho, čomu veríme."
“Keď sa ma klient spýta: "Investoval by si do tohto sám?", môžem mu jednoducho ukázať, že presne tie isté investície, ktoré mu odporúčam, mám aj ja vo svojom portfóliu.”
Čím sa správa majetku vo WOOD & Company líši od bežného finančného poradenstva?
Jedným z kľúčových rozdielov je, že kombinujeme tradičné produkty kapitálových trhov s našimi vlastnými riešeniami, ktoré vytvárame na základe dlhoročných skúseností. Viaceré naše produkty dokážu sekuritizovať, teda zabaliť do podoby finančného produktu investičné príležitosti, ktoré sú v zahraničí dostupné často investorom s desiatkami miliónov eur.
Môžete uviesť konkrétny príklad?
Bežný investor, ktorý sa rozhodne investovať do nehnuteľností, má zvyčajne dve základné možnosti. Buď si kúpi americké REIT-y, ktoré však prinášajú viacero nevýhod – sú v dolároch, čo znamená menové riziko, ich ceny na burze značne kolíšu a často poskytujú relatívne nízke výnosy. Alebo siahne po európskych riešeniach, napríklad nemeckých realitných fondoch, kde sa výnosy pohybujú okolo 4%, čo pre slovenského investora nie je nijako atraktívne.
My vo WOOD & Company dokážeme ponúknuť niečo lepšie, a to investície do regionálnych nehnuteľností s ročným výnosom 7-8%, prípadne rozvojové developerské projekty, ktoré môžu priniesť 10-15%. Keď takéto špecifické produkty skombinujeme s tradičnými investičnými nástrojmi, vzniká portfólio, ktoré jednoducho nemožno replikovať len nákupom štandardných fondov či ETF.
Jedným z vašich princípov je "Investujeme do toho, čomu veríme". Ako to funguje v praxi?
Pomáha, že svoje portfólio publikujem verejne na LinkedIn. Keď sa ma klient spýta: "Investoval by si do tohto sám?", môžem mu jednoducho ukázať, že presne tie isté investície, ktoré mu odporúčam, mám aj ja vo svojom portfóliu. Moji klienti dobre vedia, že platí jednoduchá zásada: investujú len do toho, do čoho investujem ja sám, alebo by som investoval, keby som mal ich rizikový profil, potreby a očakávania. Nikto nemá pocit, že sedí na zadnom sedadle testovacej jazdy.
Prečo je to dôležité?
Tento prístup buduje integritu, ktorá je v investičnom svete kľúčová. Samozrejme, nestačí len na začiatku niečo tvrdiť, ale musím to aj reálne doručiť. Pri vlastných produktoch WOOD & Company máme veci pod väčšou kontrolou než pri cudzích, takže klientovi vieme vysvetliť do najmenších detailov, čo sa s jeho investíciou deje a prečo.
Hovoríte, že o portfólio sa treba starať „ako o anglický trávnik". Čo to znamená v praxi?
Anglický trávnik vyžaduje pravidelnú starostlivosť. V podstate je to premyslený systém, nie divoká lúka. Keď niektoré časti príliš vyrastú, treba ich citlivo zastrihnúť. Keď sa objavujú prázdne miesta s potenciálom rastu, tam treba zamerať pozornosť. A keď časť trávnika už nevyzerá dobre, treba ju prehodnotiť a možno aj nahradiť.
Presne takto pristupujem k investičným portfóliám. Je to kontinuálny proces, ktorý nikdy nekončí, ale nevyžaduje radikálne zásahy. Robím skôr drobné, precízne úpravy v pravidelných intervaloch. Keď vidím, že niektoré investície nadmerne narástli a predstavujú príliš veľkú časť portfólia, časť z nich predám. Keď sa objavia nové príležitosti, presmerujeme tam kapitál.
Súčasne sa ale snažím udržiavať portfóliá dostatočne jednoduché. Príliš komplikovaný trávnik s desiatkami rôznych druhov tráv by vyžadoval extrémnu starostlivosť. Preto preferujem "nízkoúdržbový" prístup – používam menšie množstvo kvalitných nástrojov, ktoré dobre poznám, a ktoré dlhodobo prinášajú stabilné výsledky.
Existuje nejaké univerzálne portfólio, ktoré potom prispôsobujete individuálnym potrebám klienta?
Každé portfólio, ktoré spravujem, je v niečom jedinečné.
Ako si to máme predstaviť?
Medzi desiatkami portfólií nenájdete dve, ktoré by boli úplne identické. Princípy sú síce podobné – diverzifikácia, daňová efektivita, nákladová efektívnosť, zastúpenie našich produktov – ale konkrétne zloženie je vždy iné.
Mám klientov s nulovým podielom akcií a iných, ktorí majú v akciách 80 %. Niektorí majú v realitných fondoch 10 %, iní až 50 %. Je to mimoriadne individuálne. Napriek tomu, keď sa na tie portfóliá pozriete, uvidíte v nich môj rukopis, niečo ako "DNA" investičného prístupu.
“ To, že som v dobrom čase kúpil kryptomeny alebo úspešne vybudoval firmu, neznamená, že som aj geniálny investor. Pri investovaní na finančných trhoch súťažíte s najlepšími mozgami planéty, nielen s lokálnou konkurenciou.”
Aký je typický profil vášho klienta a kedy by mal investor začať uvažovať o profesionálnej správe majetku?
Naši klienti sú prevažne podnikatelia a top manažéri, ktorí už nadobudli určitý majetok a uvedomujú si, že nestačí len zarábať, ale treba sa aj efektívne starať o to, čo už zarobili. Okrem nich máme aj takých, ktorí predali svoj biznis alebo "cez noc" zbohatli na kryptomenách či startupoch.
K wealth manažérovi by sa mali obrátiť vo chvíli, keď pochopia, že sedenie nad grafmi a študovanie finančných trhov nie je to, čomu by sa chceli či mali venovať, alebo zistia, že im to prináša horšie výsledky, než očakávali. Je to ako v každej inej oblasti – špecializácia a odbornosť prináša efektivitu.
Asi je to aj vec ega, že?
Zrejme. Mnohí úspešní ľudia si nechcú priznať, že investovanie je úplne iná disciplína než podnikanie. To, že som v dobrom čase kúpil kryptomeny alebo úspešne vybudoval firmu, neznamená, že som aj geniálny investor. Pri investovaní na finančných trhoch súťažíte s najlepšími mozgami planéty, nielen s lokálnou konkurenciou.
Čo by ste odkázali investorom na záver?
Často ma prekvapuje, koľko času a energie venujeme zarábaniu peňazí, ale ako málo sa staráme o ich zhodnotenie a ochranu. Je to ako so zdravím. Keď sme zdraví, nevenujeme mu pozornosť, ale keď ochorieme, zrazu sa začneme starať. Pritom by sme mali o zdravie dbať preventívne, a rovnako by sme mali pristupovať aj k správe svojich financií.