Ako vyzerá moderná správa majetku? Čo očakávajú dnešní investori a ako sa mení ich prístup k zhodnocovaniu majetku? Na aktuálne témy zo sveta wealth managementu sme sa rozprávali so špičkovými odborníkmi - Michal Kasana a Maroš Ďurik zastávajú pozíciu wealth management directorov vo WOOD & Company.
Wealth management je služba primárne pre bonitných, resp. kvalifikovaných investorov. Aký je klient, ktorý dokáže skutočne využiť jej potenciál.
Maroš Ďurik: Napríklad taký, ktorý si uvedomuje, že investovanie je komplexnejšia záležitosť, než len držanie svojich investícií v ETF na americký akciový index S&P 500 alebo v korporátnych dlhopisoch. Prípadne klient, ktorý chce konsolidovane dohliadať na svoje investičné portfóliá v rôznych finančných inštitúciách, alebo si chce zo svojho investičného portfólia nechať vyplácať pravidelnú rentu sebe, resp. svojim rodinným príslušníkom s cieľom minimalizovať daňové zaťaženie.
Michal Kasana: Súhlasím a doplnil by som, že wealth management je naozaj komplexná služba, ktorá má priniesť investorom najvyššiu pridanú hodnotu. Kľúčové je dokonale spoznať klienta, jeho potreby a mať ideálne prehľad o celej rodine. Niekto, kto už ukončil svoj biznis, sa pozerá na túto službu skôr z pohľadu ochrany hodnoty majetku. Naopak, aktívny podnikateľ hľadá príležitosti na výraznejšie zhodnotenie.
Maroš Ďurik: Pod pridanou hodnotou si môžu klienti predstaviť osobný prístup manažéra k investičnému portfóliu klienta ale rovnako by tento prístup mal priniesť vyššie zhodnotenie.
V čom považujete službu wealth management vo WOOD & Company za výnimočnú?
Maroš Ďurik: Výnimočná je v tom, že kombinuje tradičné produkty kapitálových trhov ako sú akcie, dlhopisy či ETF s unikátnymi produktami WOOD & Company, na ktoré napríklad ETF neexistujú. Ide napríklad o podieľanie sa na developerskej marži v komerčných či rezidenčných realitách, priame investovanie do privátnych spoločností, alebo ich privátneho dlhu. Spojením oboch svetov vzniká investičné portfólio na mieru s výrazne vyšším výnosovým potenciálom pri nižšej miere rizika.
Michal Kasana: Z môjho pohľadu je správa majetku výnimočná práve v poznaní klienta. Ponúkame vo veľkej miere len naše projekty, teda tie, ktoré sami manažujeme a máme nad nimi absolútnu kontrolu. Vďaka tomu sa dokážeme s investorom rozprávať detailnejšie a adresnejšie. Najhorší scenár je, keď klient trpí nedostatkom podstatných informácií a skĺzne do panických reakcií. Na trhu stále vidíme ponuky, ktoré síce krásne vyzerajú, ale po vstupe do nich sa o ich ďalšom vývoji investori dozvedajú len zriedka.
Zmenili sa očakávania a potreby investorov za posledné roky? Vidíte nejaké nové trendy v tom, ako pristupujú k ochrane a zhodnocovaniu svojho majetku?
Maroš Ďurik: Od roku 2009 takmer všetky investície výrazne narástli a prípadné "krízičky" mali len krátke trvanie. Klienti začali ale do svojich výhľadov zakomponovávať infláciu, ktorá nebola dlho "témou". Stali sa náročnejšími, zároveň "rozmaznanejšími", ale aj skúsenejšími a odvážnejšími.
Michal Kasana: Za posledných 5 rokov sa toho v našom svete udialo naozaj veľa. Od covidu cez vojnu v našom susedstve až po meniace sa úrokové sadzby či inflačné očakávania. Základný princíp investovania sa však nemení – diverzifikácia zostáva kľúčovým nástrojom. Dnes sa portfólio rozdeľuje do viacerých sektorov, nad ktorými by sme pred časom ani neuvažovali. Novým trendom je napríklad možnosť investovať do krypto sveta či venture projektov.
Hovoríme nielen o investíciách, ale aj o plánovaní nástupníctva či ochrane majetku. Ako pristupujete k týmto citlivým témam?
Maroš Ďurik: Ľudia, ktorí nadobudli majetok, majú prirodzenú tendenciu chrániť ho pred zásahmi zvonka, ale aj zvnútra. Tak ako poistenie domu alebo auta ich chráni pred fatálnymi udalosťami, tak aj plánovanie nástupníctva a transgeneračný prenos majetku má ochraňovať nadobudnuté hodnoty. Ide o to, aby sa majetok naďalej zhodnocoval, netrieštil sa a nebol vystavený situáciám mimo finančného trhu, ktoré môžu trvalo znížiť jeho hodnotu.
Michal Kasana: Súhlasím, wealth manažér by mal preto požívať absolútnu dôveru klienta, stať sa takmer rodinným známym. Na to však potrebujú obe strany čas. Je to dlhodobý proces, počas ktorého sa wealth manažér stáva skutočným partnerom pre diskusie o budúcnosti rodinného majetku. V zahraničí je táto služba už dlho štandardom, v našich zemepisných šírkach je to v mnohých ohľadoch ešte len v začiatkoch.
V portfóliu WOOD & Company sú aj unikátne investičné príležitosti. Ako vyberáte a vytvárate takéto exkluzívne investičné produkty?
Michal Kasana: Našou pridanou hodnotou je komplexnosť a spôsob, ako staviame jednotlivé produkty. Všetko pochádza z našej dielne a vytvárajú ich naši vlastní investiční bankári, ktorí majú pod kuratelou celý proces od nápadu až po finalizáciu. Ponúkame investície do obnoviteľných zdrojov, výstavby batériového úložiska vo Švédsku, či rozvoja logistických parkov v Poľsku. Do všetkých projektov pritom sami investujeme, nielen ako fyzické osoby, ale aj ako skupina.
Maroš Ďurik: Presne tak. Ak sa nám nejaká investičná téma páči, ponúka atraktívne výnosy a neexistuje v prístupnej forme investičného produktu, pričom máme v danej oblasti expertízu, tak taký produkt vytvoríme. Dôležité je, aby bol pre našich klientov zaujímavý, uchopiteľný a vypĺňal biele miesta v ich investičných portfóliách. Ideálne, aby zvyšoval výnos ich portfólií a znižoval ich volatilitu.