Za posledné desaťročie sa plocha obchodov na Slovensku zväčšila o cca 60 %. Stalo sa tak vďaka pribúdajúcim nákupným centrám či retailovým parkom, ktorých výmera v súčasnosti predstavuje 2,36 mil. štvorcových metrov. Pre mnohých spotrebiteľov, nielen z veľkých miest, sú tak pri nakupovaní voľbou číslo jeden. Aktuálnou informáciou je, že v prvom polroku 2023 ich návštevnosť, ale i obrat medziročne vzrástli. Vyplynulo to z údajov spoločnosti CBRE. V najnovšej analýze sa analytička WOOD & Company Eva Sadovská pozrela na to, o aké tempo rastu ide, aká je aktuálna ochota Slovákov míňať, ale aj na to, prečo sa spotrebitelia po pandémii a lockdownoch vrátili k nakupovaniu v kamenných prevádzkach.
V analýze sa dozviete:
· Aký nárast obratu a návštevnosti zaznamenali nákupné centrá či retailové parky?
· Rastie apetít Slovákov po nákupoch?
· Vrátili sa spotrebitelia po pandémii a lockdownoch do kamenných prevádzok alebo radšej nakupujú online?
Nákupné centrá či retailové parky navštevuje čoraz viac spotrebiteľov. Vzrástol aj obrat
Na konci prvého polroka 2023 predstavovala výmera *moderných retailových priestorov na Slovensku 2,36 mil. štvorcových metrov. Nákupné centrá z nej tvorili 70 %, retailové parky 30 %. Vyplynulo to z najaktuálnejších údajov spoločnosti CBRE. Na základe dostupných údajov z Indexu nákupných centier (SCI) zároveň vyplynulo, že v oboch prípadoch bol počas 1. polroka 2023 zaznamenaný medziročný nárast ako návštevnosti tak aj obratu. Kým tržby nákupných centier boli medziročne vyššie o 11 %, v prípade retailových parkov išlo dokonca o nárast obratu až o 21 %. Návštevnosť v oboch prípadoch zaznamenala zlepšenie oproti vlaňajšiemu roku o 8 %. Výraznejší nárast návštevnosti i obratu bol evidovaný najmä v prvom štvrťroku 2023.
Pozn.: *Za moderné retailové priestory sú v analýze považované nákupné centrá a retailové parky. Nákupné centrum – budova s vyšším počtom prevádzok (nájomcov) rôzneho druhu, pričom pri vstupe do jednotlivých prevádzok sa návštevník pohybuje v interiéri. Retail park – budova s menším počtom nájomcov (zväčša okolo 10), pričom návštevník pri vstupe do jednotlivých prevádzok vstupuje vždy z exteriéru. V prípade retail parku dominujú určité typy nájomcov, ktoré sú viazané na väčšieho nájomcu z oblasti potravinárstva.
Spotrebitelia sa vrátili k nákupom v kamenných prevádzkach
Zaujímavé výsledky priniesol aj Globálny prieskum CBRE (zo záveru roka 2022), ktorý respondentom položil jednu z otázok: Ktoré tovary nakupujú radšej v kamenných obchodoch a ktoré online? Väčšina európskych spotrebiteľov preferuje pre svoje nákupy fyzické prevádzky.
Dominujú základné tovary (potraviny a toaletné výrobky), ktoré nakupuje radšej v kamenných prevádzkach až 84,0 % opýtaných Európanov. Nasledujú luxusné tovary či šperky s podielom 73,1 % a DIY (ručne vyrobené) výrobky s podielom 72,2 %. Vo fyzických prevádzkach nakupujú európski spotrebitelia radšej aj domáce potreby (bytové dekorácie a nábytok) a kozmetiku s podielmi 65,7 % a 61,9 %. Taktiež nákupy obuvi a oblečenia (vrátane detského) realizuje viac ako polovica respondentov v klasických obchodoch. Naopak, viac ako polovica opýtaných nakupuje darčeky, hobby výrobky či elektroniku formou online.
Trend návratu zákazníkov do nákupných centier potvrdil aj Martin Šmigura, investičný riaditeľ WOOD & Company: „Pri veciach dennej spotreby alebo móde a gastronómii ľudia stále preferujú obchodné centrá. Dokonca aj pri elektronike majú nákupné centrá odsledované, že ak si zákazník objedná tovar online, vo veľa prípadoch si ho príde prevziať do predajne. Oproti online nakupovaniu má klasické nakupovanie ešte jednu výhodu – ľudia ho vnímajú ako trávenie voľného času. Kvalitné nákupné centrá, ktoré im vedia poskytnúť aj zábavu a relax, majú v tomto prípade značnú výhodu.“
Spotrebiteľská nálada sa na Slovensku zlepšuje. Nezamestnanosť v prvom polroku klesla a aj platy za infláciou zaostávali menej
Na nákupné správanie Slovákov vplýva mnoho faktorov. V posledných rokoch to boli predovšetkým pandémia a lockdowny, neskôr vojnový konflikt na Ukrajine a s ním súvisiaca energetická kríza či rekordne vysoká inflácia v krajine. Podľa údajov Štatistického úradu SR (ŠÚ SR) sa ale v posledných mesiacoch nálada slovenských spotrebiteľov zlepšuje.
Indikátor dôvery spotrebiteľov dosiahol za posledný rok najnižšiu a teda aj „najhoršiu“ hodnotu – 36,0 v októbri 2022. Nad úroveň – 30,0 sa ukazovateľ dostal až v apríli 2023, kedy zároveň výraznejšie poskočil na hodnotu – 21,2. V júli a v auguste 2023 dosiahol najlepšie tohtoročné úrovne a to – 20,7 a – 21,1. Zjednodušene povedané, náladu spotrebiteľov na podobnej úrovni štatistici naposledy odmerali pred dvoma rokmi. Indikátor dôvery spotrebiteľov je zameraný na sledovanie postojov domácností ohľadom ich finančnej situácie, hospodárskej situácie SR, inflácie, nezamestnanosti, ale i na podmienky sporenia či plánov na veľké nákupy.
_________
Aktuálny vývoj základných ekonomických ukazovateľov v SR:
Nezamestnanosť: Počas 2. štvrťroku 2023 klesla miera nezamestnanosti prvýkrát pod 6 % na úroveň 5,7 %. Dosiahla tak najnižšiu úroveň za dva a pol roka (od roku 2021 sa používa nová metodika výpočtu).
Platy: Rast nominálnych miezd dosiahol v 2. kvartáli 2023 výrazných 9,9 %. Vzhľadom na pomerne vysokú infláciu v krajine ale reálne platy poklesli o dve percentá. Priemerná mzda v hospodárstve počas tohto obdobia dosiahla 1 419 eur.
HDP: Hrubý domáci produkt sa v 2. štvrťroku 2023 medziročne zvýšil o 1,5 % (v stálych cenách, sezónne neupravený). Ide o najrýchlejší rast za posledných päť kvartálov.
Inflácia: V roku 2023 rast cien tovarov a služieb spomalil z januárových 15,2 % na augustových 8,9 %. Priemerná inflácia za rok 2023 sa očakáva na úrovni 10 – 11 %. To je nižšia úroveň ako v roku 2022.
Zdroj: Najaktuálnejšie údaje Štatistického úradu SR