Náhodné stretnutie v Prahe, ktoré prerástlo do celoživotnej misie. Ľubomír Šoltýs a príbeh muža, ktorý spoluvytvoril jednu z najvplyvnejších finančných skupín v strednej Európe.
„Človek musí snívať ako blázon a pracovať ako otrok," hovorí s charakteristickým úsmevom Ľubomír Šoltýs, keď spomína na svoju cestu vo svete investičného bankovníctva. Dnes, o viac ako tri dekády neskôr, je partnerom WOOD & Company, jednej z najvýznamnejších investičných skupín v strednej a východnej Európe, ktorej aktíva presahujú hodnotu 7 miliárd eur.
Náhodné stretnutie - nová kariéra
Ako mladý ekonóm sa Šoltýs pôvodne videl v akademickom svete. "Lákal ma svet makroekonómie. Popri štúdiu na Ekonomickej univerzite v Bratislave som absolvoval aj zahraničné študijné pobyty zamerané na makroekonómiu," spomína. Počas písania diplomovej práce pracoval v menšej finančnej firme pod vedením manažérky, ktorá prišla do regiónu v rámci amerických nadačných programov. Ich cesty sa na čas rozišli, no osud zasiahol práve vo chvíli, keď si myslel, že má svoju kariéru premyslenú. "Neskôr sme sa náhodne stretli v Prahe a dohodli sme sa, že si dáme kávu. Z kávy bol nakoniec pohovor s viacerými ľuďmi a odrazu som mal novú prácu,” tvrdí.
To, čo malo byť neformálne stretnutie, sa nečakane zmenilo na pracovnú ponuku pre maklérsku spoločnosť WOOD & Company, ktorá mala za sebou iba pár rokov pôsobenia na turbulentnom českom trhu v 90.rokoch. Šoltýsa presvedčil argument, že rok praxe mu dá viac, než päť rokov v akademickom prostredí ako aj príbeh zakladateľa Richarda Wooda. Pre rešpektovaného finančníka britského pôvodu a jeho tím bola doba budovania stredoeurópskeho kapitalizmu a kapitálových trhov jedinečná príležitosť byť vo víre diania. Šoltýs sa rozhodol skúsiť to popri škole ale z dočasnej zastávky sa stala celoživotná misia.
Od analytika po partnera
Jeho nástup do WOOD & Company v roku 1996 ako analytika pre sektor utilities bol rýchly a intenzívny. "O tri týždne som už vystupoval z londýnskeho metra. Mal som na sebe taký pekný zelený podnikateľský oblek. Vtedy to bolo u nás bežné - buď bol oblek bordový alebo zelený, a oni všetci tam boli s tými čiernymi pruhovanými," spomína s úsmevom na svoj vstup do sveta finančných žralokov.
Zverili mu zodpovednú úlohu - napísal prvú komplexnú analýzu vrátane discounted cash flow modelu (model diskontovaných peňažných tokov) v regióne pre energetického giganta ČEZ - v tom čase priekopnícky počin. "Zrazu som sedel oproti človeku, ktorý rozhodoval o kurze česko-slovenskej koruny. Ja, chlapec z východoslovenskej dediny."
Zaujímavé skúsenosti získal aj v Budapešti, kde v roku 1997 zakladal analytické oddelenie. V tom čase predstavovalo Maďarsko najrozvinutejší kapitálový trh vo východnej Európe, s významnou koreláciou s ruským trhom. Pre mnohé fondy, ktoré chceli, ale nemohli investovať priamo v Rusku, predstavovala Budapešť prvú zastávku. Práve tu zažil aj svoju prvú investičnú lekciu, keď pád rubľa spôsobil prepad burzy o takmer 50 percent.
Deväťdesiate roky boli obdobím neskutočného nadšenia a pracovného nasadenia. "Prakticky sme spali šesť hodín, zvyšok sme len pracovali. Taký obrovský ťah som potom dlhé roky nezažil. Možno až keď prišla druhá vlna startupov, keď mali mladí ľudia takéto nadšenie."
Budovanie impéria
V roku 2001 sa po odchode zakladateľa Richarda Wooda otvorila nová kapitola WOOD & Company. Šoltýs, ktorý si už vtedy vybudoval silnú pozíciu v energetickom a utility sektore, sa stal jedným zo štyroch kľúčových partnerov a spolumajiteľov spolu s Vladimírom Jarošom, Janom Sýkorom a Andreou Ferancovou.
Pre každého z partnerov to znamenalo inú výzvu. Kým skupina v Prahe a vo Varšave už mala silné postavenie v oblasti kapitálových trhov, na Slovensku mal Šoltýs úlohu vybudovať novú základňu. Jeho skúsenosti s poradenstvom pre slovenské ministerstvá, energetické spoločnosti a telekomunikačné firmy sa ukázali ako kľúčové. Postupne viedol významné projekty pre klientov ako RWE, Veolia, Transpetrol či SPP. Na slovenskom trhu rozpoznal príležitosti v sektoroch, ktoré iní prehliadali - od farmácie až po odpadové hospodárstvo.
KOSIT získal v roku 2024 ocenenie Best Managed Companies od Deloitte už tretí rok po sebe. Hodnotenie sa opiera o globálnu metodiku Deloitte, kde nezávislá porota hodnotí firmy na základe štyroch pilierov: stratégia, produktivita a inovácie, firemná kultúra, riadenie a finančné výsledky.
"Vidíme príležitosti tam, kde iní vidia problémy," vysvetľuje svoju stratégiu Šoltýs. Pod jeho vedením sa skupina systematicky rozrastala do nových oblastí - v zdravotníckych potrebách cez Chiranu T.Injecta, vo farmaceutickom priemysle prostredníctvom Saneca Pharmaceuticals a v odpadovom hospodárstve s KOSITom.
Významným pilierom expanzie skupiny sa stal realitný biznis. Od roku 2016, keď WOOD & Company vstúpila do tohto segmentu kúpou pražského nákupného centra Galerie Harfa spolu s komplexom Harfa Office Park, sa portfólio rozrástlo na pätnásť prémiových nehnuteľností v Prahe, Bratislave a vo Varšave - a to aj časoch kríz. "My sme tí, ktorým sa v mútnych vodách celkom dobre hýbe," dodáva k stratégii expanzie.
OC Aupark - Crème de la Crème
Vyvrcholením tejto stratégie bola kúpa bratislavského OC Aupark v roku 2021 s joint venture partnerom Tatra Asset Management. Dodnes ide o najväčšiu single-asset realitnú transakciu v slovenskej histórii v hodnote 450 miliónov eur. Pre Šoltýsa to však nebola len ďalšia položka v portfóliu. Na príprave transakcie pracovalo takmer 200 ľudí z tímov po celej Európe a do poslednej minúty nebolo isté, či sa obchod podarí uzavrieť.
"Mával som z toho nočné mory," priznáva otvorene pri spomienke na náročné obdobie vyjednávaní. "Až do momentu podpisu zmluvy nič nie je isté. A tým, že v našich projektoch spolu s nami investujú desiatky až stovky klientov, a často na naše odporúčanie, je to pomerne veľká zodpovednosť."
WOOD & Company je okrem OC Aupark vlastníkom aj administratívnej budovy na pravom brehu Dunaja.
Úspech podľa neho prichádza vďaka extrémne poctivej analytike. "Dokonca takej poctivej, že v minulosti nám unikli dobré príležitosti, ktoré si vyžadovali rýchlejšie rozhodovanie. Na druhej strane, vďaka poctivej analytike sa nám zatiaľ darí vyhýbať sa vyslovene 'prúserovým' investíciám."
Ľubomír Šoltýs a Federerova “investičná” lekcia
Keď sa Šoltýsa pýtajú na jeho investičnú filozofiu, často siaha po športovej paralele. Cituje príhovor Rogera Federera z Dartmouth College. Tenisová legenda hovorí „Počas svojej kariéry som odohral 1 526 zápasov. Vyhral som takmer 80 percent z nich, čo je skvelé číslo. Ale v tých vyhratých zápasoch som vyhral iba 54 percent loptičiek."
Práve tento princíp aplikuje aj vo WOOD & Company - nestavia na dramatických gestách a rýchlych výhrach, ale na konzistentnosti a trpezlivosti. „Stačí byť úspešný v minimálne 51 percentách. Ten, kto to dokáže, vyhráva zápasy."
Tento prístup sa premieta do každej investície. Kým WOOD & Company vstúpi do nového sektora, najprv ho dôkladne analyzuje a často investuje vlastné prostriedky. “Investujeme do toho, čomu veríme" - to nie je len firemný slogan, ale základné pravidlo, ktorým sa Šoltýs a jeho tím riadia. "Vo všetkých investíciách, ktoré spravujeme, mám aj svoje peniaze," vysvetľuje partner spoločnosti. Je to prístup, ktorý si osvojil už ako mladý analytik - najprv investoval do titulov, ktoré analyzoval, a až potom ich odporúčal klientom
WOOD & Company dlhodobo poskytuje možnosť investorom vstupovať do standing assets. Vzhľadom na rastúci dopyt rozšírili ponuku aj o investičnú príležitosť cez vstup do procesu developmentu rezidenčných projektov. Rezidenčný projekt Nová Merina prinesie do mesta Trenčín novú úroveň bývania. WOOD & Co realizuje tento projekt spolu s developerom Occam Real Estate.
Tak to bolo aj pri vstupe do odpadového hospodárstva cez KOSIT, ktorý najskôr kúpil WOOD & Company z vlastných zdrojov a až po rokoch otvorili fond pre klientov. Rovnako pristupujú aj k najnovším projektom - či už ide o expanziu KOSITu do nových segmentov odpadového hospodárstva s plánovanými investíciami 500 miliónov eur, alebo vstup do rezidenčného developmentu cez projekty ako Millhaus, Slnečnice Nad mestom či Nová Merina.
Výzvy investičného sveta
Čo ženie Šoltýsa dopredu aj po takmer tridsiatich rokoch v biznise? "Úspech je adrenalín. Má v sebe niečo návykové," priznáva otvorene. V konkurenčnom prostredí investičného bankovníctva sa WOOD & Company pod vedením Šoltýsa nebojí postaviť ani globálnym hráčom. V niektorých segmentoch priamo súperia s gigantmi ako J.P. Morgan či Morgan Stanley - nie ako ich klienti, ale ako skutočný konkurent. V tomto súboji s ťažkými váhami je ich výhodou flexibilita a rýchlosť.
Úspech a dobré výsledky nie sú ale postavené len na jeho vizionárskom prístupe ale najmä na tíme profesionálov okolo neho. "To, čo ma teší, je práca s mladými ľuďmi. Priemerný vek u nás a mojich najbližších spolupracovníkov je relatívne nízky," hovorí. "Udržiava ma to v nejakom švungu a nedovolí mi cítiť sa na päťdesiat. Vek je len číslo. A práve tá rôznorodosť skúseností a prístupov je naša najväčšia sila,” dopĺňa.
Príbeh Ľubomíra Šoltýsa ukazuje, že v biznise často nerozhodujú dokonalé plány, ale schopnosť rozpoznať a chopiť sa príležitosti. Jeho cesta od mladého analytika po kľúčovú postavu stredoeurópskeho finančného sektora je dôkazom, že kombinácia odvahy, tvrdej práce a schopnosti učiť sa z každej situácie môže viesť k mimoriadnym výsledkom. Ako sám konštatuje: “Kamarát hovorieval, že keď si robíme plány, Pán Boh sa smeje. Nakoniec je všetko vždy inak.”