Aupark rok po transakcii: Investorom napriek pandémii zarobil 5,63%


Aupark rok po transakcii: Investorom napriek pandémii zarobil 5,63%

Koncom apríla uplynie rok od oznámenia akvizície nákupného centra Aupark Bratislava. K samotnej zmene akcionárskej štruktúry došlo 27. mája 2021 po tom ako finančná a investičná skupina WOOD & Company kúpila podiel v Auparku od spoločnosti Unibail-Rodamco-Westfield (URW). Akvizícia v celkovej hodnote 450 miliónov eur bola vyhodnotená ako doposiaľ najväčšia realitná transakcia v histórii Slovenska. Realitný fond AUP Bratislava, ktorý vznikol v súvislosti s transakciou, v týchto dňoch oznámil výšku výnosov za rok 2021.


WOOD & Company ako líder transakcie spolu s joint venture partnerom Tatra Asset Management minulý rok získal 60 % podiel Auparku pri dohodnutej celkovej cene transakcie 450 miliónov eur (za 100 % akcií). Zostávajúcich 40 % bude postupne prevedených v rokoch 2022  až 2024. „Akvizícia druhej tranže je momentálne intenzívne pripravovaná, jej sprocesovanie odhadujeme v lete tohto roku.” hovorí Lukáš Palaščák, Head of M&A vo WOOD & Company.

Aupark v prvom roku vo vlastníctve WOOD & Company zarobil investorom 5,63 %

Akvizícia Auparku bola čiastočne realizovaná prostredníctvom financií od investorov realitného fondu WOOD & Company  AUP Bratislava podfond. Na rozdiel od Office podfondu a Retail podfondu, ktorých portfólio je zložené z viacerých komerčných nehnuteľností (kancelárske budovy a nákupné centrá) je AUP podfond zameraný na investíciu do jedného aktíva – nákupného centra Aupark Bratislava. Stratégiou podfondu, postavenom na vyplácaní dividend, je priniesť investorom priemerný ročný dividendový výnos 5-6 %.

WOOD & Company AUP Bratislava podfond dosiahol v roku 2021 zhodnotenie eurovej triedy investičných akcií o 5,63 %. „Toto číslo vnímame mimoriadne pozitívne aj s ohľadom na opakované vlny lockdownov a obmedzení.” vysvetľuje Martin Šmigura, investičný riaditeľ WOOD & Company.

Budúcnosť Auparku? Prémiovosť a trend „click & mortar“

Nákupné centrum Aupark Bratislava disponuje 60 000 m2 prenajímateľnej plochy rozdelenej do 231 jednotiek určených na obchody, služby, gastronómiu alebo voľnočasové aktivity. Mix týchto funkcií spolu s bezkonkurenčnou lokalitou v bezprostrednej blízkosti hlavného diaľničného ťahu generujú Auparku návštevnosť nielen z Bratislavy, ale aj z okolia vrátane blízkeho Rakúska. Aj vďaka tomu je Aupark považovaný za tzv. destinačné nákupné centrum, ktoré okrem bežných nákupov ponúka návštevníkom aj pridanú hodnotu v podobe plnohodnotného trávenia voľného času. Súčasný i budúci potenciál nákupného centra posilňujú aj priľahlé kancelárske budovy Aupark Tower, Digital Park 1 a 2 či Einpark. Rozsiahla rezidenčná výstavba v spádovej oblasti Auparku (Liget, Green park, Slnečnice, Nové Lido, Nesto) pre neho predstavuje ďalší potenciál na rast návštevnosti.

Špecifikom Auparku je taktiež orientácia na klientelu zo stredných a vyšších príjmových vrstiev. Tomu je prispôsobené aj zloženie nájomcov, prevažne zo segmentov Fashion, Beauty, Gastro alebo bohatej škály voľnočasových prevádzok ako je multiplex, wellness či fitness centrum. Aupark je zároveň centrom, ktoré disponuje 4-hviezdičkovým hodnotením komfortu návštevníkov. 

Práve prémiovosť značiek a poskytovaných služieb je pre Aupark ťažiskovou konkurenčnou výhodou aj do budúcnosti. „Prieskumy nám ukázali, že príjmovo je naša zákaznícka báza solventnejšia a mladšia. V porovnaní s konkurenciou má priemerný návštevník Auparku o 30 % vyššie príjmy. Tí sú ochotnejší míňať viac na luxusnejšie tovary aj služby. Aj preto tržby nájomcov rastú dlhodobo rýchlejšie ako priemerné tržby retailu na Slovensku”. hovorí Šmigura.

Trendom, ktorý sa postupne odzrkadľuje aj v spotrebiteľskom správaní je “click & mortar”. Ide o variáciu výrazu “brick & mortar”, ktorý sa spája s tradičným chápaním “kamenných” obchodov. Trend “click & mortar” prináša jeho aktuálnejšiu podobu, ktorá je charakteristická tým, že zákazníci realizujú nákup online, no tovar si napokon preberú v obchode alebo v showroome. Tento spôsob nakupovania je najčastejší práve pri módnych značkách, elektronike alebo športových potrebách. Prevádzkovatelia e-shopov aj preto vnímajú dôležitosť svojej prítomnosti v nákupných centrách typu Aupark.

Tieto značky stavili na svoju vizibilitu v obchodnom centre, kde je veľká návštevnosť. Zákazník popri návšteve showroomu nakúpi aj v iných obchodoch alebo si dá kávu, či obed. Takže z toho profituje celé centrum“, dopĺňa Šmigura.

Okrem Auparku Bratislava sú súčasťou slovenského realitného portfólia WOOD & Company aj kancelárske budovy Aupark Tower, Lakeside Park 01, Westend Tower, BBC5, BBC1 a BBC1 Plus v Bratislave. Spoločnosť vlastní komerčné nehnuteľnosti aj v českej metropole, ide o kancelárske budovy  Hadovka Office Park, Harfa Office Park a The Greenline, či obchodné centrá Galerie Harfa a Centrum Krakov. Do portfólia nedávno pribudla prvá poľská nehnuteľnosť – Astrum Business Park vo Varšave.

WOOD & Company Real Estate zastrešuje realitné aktivity významnej stredoeurópskej investičnej skupiny WOOD & Company, založenej v roku 1991. WOOD & Company spravuje investičné aktíva v hodnote presahujúcej 1,5 miliardy eur, obchoduje na burzách s ročným obratom 25 miliárd eur a poskytuje poradenské služby pri najvýznamnejších M&A transakciách v regióne.

Úlohou WOOD & Company Real Estate je budovanie portfólia a aktívny manažment kvalitných komerčných nehnuteľností. Okrem pôsobenia v Českej republike, kde spravuje administratívne budovy Hadovka Office Park, Harfa Office Park a The Greenline či obchodné centrá Galerie Harfa a Centrum Krakov WOOD & Company Real Estate úspešne buduje aj slovenské realitné portfólio s nákupným centrom Aupark Bratislava a administratívnymi budovami Aupark Tower, Lakeside Park 01, Westend Tower, BBC5, BBC1 a BBC1 Plus. Do portfólia nedávno pribudla prvá poľská nehnuteľnosť – Astrum Business Park vo Varšave.

Viac informácií o WOOD & Company Real Estate nájdete na wood.sk

Kontakt pre médiá:


Zuzana Kopanicová

Tel.: +421 914 320 081

E-mail: zuzana.kopanicova@wood.com